november 4

0 comments

Als je niet kunt bereiken wat je heel graag wilt bereiken….

Ik las laatst een boek, de Kracht in jezelf, waarin de schrijver uitlegt dat ons onderbewustzijn oneindige wijsheid en kracht in zich heeft. Én dat je, als je maar vaak genoeg inpraat op je onderbewuste, je kan transformeren naar een gelukkiger mens. Ik denk dat het voor een groot gedeelte waar is, máár waar ik een beetje moeite mee heb is dat gedaan wordt alsof die uitleg dé remedie is tegen een ongelukkig leven. Hetzelfde geldt voor NLP, ook daar wordt gedaan alsof houdingen en denkwijzen allesbepalend zijn. Pas hun techniek toe en gij zult gelukkig en succesvol zijn.

Maar wat nu als je alle instructies en technieken toepast uit zelfhulpmethodes, en het dan níet lukt om te bereiken wat je wilt? Zo lukte het mij maar niet kalm een sollicitatiegesprek in te gaan, terwijl ik dat héél graag wilde. Lees hieronder mijn ervaring en oplossing voor dit probleem. Want het lukte mij uiteindelijk wél om te bereiken wat ik graag wilde bereiken, zonder NLP of andere technieken.


Voorbereiden op sollicitatiegesprek


Ik was mij aan het voorbereiden op een sollicitatiegesprek voor een tijdelijke baan die ik heel graag wilde. Ik wilde niet zenuwachtig zijn, omdat ik weet dat als ik zenuwachtig ben, ik ga ratelen en mijzelf ‘kwijtraak’. Ik maak dan niet een superindruk en dat is natuurlijk wel wat ik wil. Ik had allerlei oefeningen gedaan van te voren: om meer te aarden, houdingen waardoor mijn zekerheid zou groeien, visualisaties etc. Ik was dus flink aan de slag geweest, echt een paar uur. Helaas met weinig resultaat, want zodra ik ging zitten op de stoel voor het gesprek, bekropen mij de zenuwen alweer. Ik verloor weer mijn kalmte en kon geen optimaal gesprek voeren. Frustrerend! Sterker nog, ik wíst gewoon dat ik het niet ging worden na het gesprek. Wat was dat toch? Ik wilde iets erg graag, maar in plaats van het juiste gedrag te vertonen, toonde ik tegenovergesteld gedrag. Aargh! Wat doe ik verkeerd?? vroeg ik mij af. De frustratie was hoog bij me opgelopen. Want ik had dit vaker meegemaakt in mijn leven: de dingen die ik echt graag wilde, lukten niet. ‘Wees wat steviger Sabine’, ‘wees wat zekerder van jezelf’, kreeg ik dan vaak te horen. Maar hoe dan?! dacht ik gefrustreerd.

De oplossing


Stap 1: emoties toelaten


Wat was de remedie? Voor mij was stap één: emoties toelaten en ‘zacht’ zijn naar mezelf. Ik heb gehuild na het gesprek. Intens gehuild. Gehuild om mijzelf. Wat was ik aan het ploeteren, al tijden. Ik wil iets zó graag en ik kon het niet voor elkaar krijgen. Ik was niet volledig mezelf geweest en kon daardoor niet blij zijn met mezelf. Vroeger was ik nog harder en nog strenger geweest naar mijzelf na zo’n gesprek. Huilen deed ik dan niet. En nu liet ik juist het verdriet toe. Met zachte woorden troostte ik mijzelf. Ik nam als het ware een beetje een moederrol voor mezelf aan.


Stap 2: in gesprek gaan met jezelf

En toen ik uitgehuild was, ben ik met mijzelf in gesprek gegaan. Ik heb gevraagd aan mezelf wat er nodig was om te bereiken wat ik wilde, namelijk kalmte en zelfverzekerdheid. Dat heb ik gedaan terwijl ik mediteerde. Het antwoord was ‘mijzelf liefhebben’. Hoe moet dat dan (ik heb dat nooit geleerd namelijk), was mijn volgende vraag. Door los te laten, luidde het antwoord in mijn hoofd. Dat antwoord was voldoende voor mij. Ik snapte onbewust wat ermee bedoeld werd. Ik wist wat mij te doen stond. Een paar dagen erna had ik een ander sollicitatiegesprek, waarbij ik had ‘losgelaten’.

Succesvol sollicitatiegesprek


En wat ben ik trots op mezelf. Dat gesprek verliep perfect. Het was het moeilijkste sollicitatiegesprek ooit. Maar ik raakte het contact met mezelf niet kwijt. Ik kon kalm blijven. En scherp. Hoe de uitkomst van het gesprek ook zou zijn, ik was blij met mijzelf. Omdat ik bij mezelf was gebleven.

Conclusie

Soms is het nodig om je emoties hoog op te laten lopen, en die te uiten. Daaronder zit verdriet. Als je het verdriet niet uit, zal dat een blokkade vormen. Pas bij het uiten van je verdriet komt ontlading, ontspanning en daarmee toegang tot een oneindige wijsheid. Het toepassen van alle positieve denktechnieken zoals NLP kunnen helpen, maar mijn inziens pas nádat je eventueel verdriet dat in je huist, eruit hebt gelaten. Ik weet nu nog steeds niet waarom ik exact verdriet had. Wellicht omdat ik voor het eerst echt zachtaardig was naar mijzelf en mijzelf níet tekort deed. Het maakt ook niet uit wat de reden was. Het huilen hielp ontzettend en dat is het belangrijkste. Niet teveel gaan analyseren dus!


Ik hoefde vervolgens geen NLP -techniek meer toe te passen voor het gesprek. Het woordje ‘loslaten’ was voor mij voldoende om in kalmte het gesprek in te gaan.
En de baan te krijgen overigens.


Voor mij was de oplossing dus: niet meer streng zijn en mijn best willen doen, maar volledig durven los te laten en me over te geven aan mezelf (met andere woorden: eigenlijk beamen dat ik het niet in de hand had, maar goed ben zoals ik ben, ongeacht de afloop van het gesprek). Op deze manier kwam als vanzelf de beste versie van mezelf naar boven tijdens het sollicitatiegesprek, een kalme en scherpe versie.

Lukt het jou niet om iets te bereiken wat je graag wilt bereiken? Wat je ook doet? Misschien helpen bovenstaande tips. Wil je hulp hierbij? Mail dan naar info@hoofdhartbuik.nl je hulpvraag, dan plannen we een vrijblijvend kennismakingsgesprekje.


Tags


You may also like

Leave a Repl​​​​​y

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Direct Your Visitors to a Clear Action at the Bottom of the Page